انتشار
1397/07/24

پولهای مجازی

تعداد پولهای مجازی در دنیا در حال افزایش است...

تعداد پولهای مجازی در دنیا در حال افزایش است؛ از جمله Litcoin, Byteball و Monero و ..... که با توجه به سیستم تولید و
استخراجی که برای هر یک از آنها وجود دارد، در نهایت میزان تولید مشخص و محدودی دارد.

پول مجازی لایت کوین که در نهایت تعداد آن به 84 میلیون خواهد رسید و قیمت آن در حال حاضر حدود 413 دلار میباشد. پول مجازی بایت بال که در نهایت تعداد آن به یک میلیون خواهد رسید و قیمت آن در حال حاضر حدود 853 دلار است .
پول مجازی مونرو که تعداد نهایی آن تقریبا به 5 / 18 میلیون خواهد رسید و قیمت آن در حال حاظر حدود 344 دلار می باشد . همانطور که ملاحظه می شود، برخی از این گونه پولها در طول عمر خود افزایش قیمت داشته و برخی دیگر با کاهش تقاضا و قیمت مواجه بودهاند .
علاوه بر بیتکوین، پنج ارز رمزنگاری شده دیگر که شتاب افزایش ارزشی مشابه بیتکوین دارند؛ بهطوریکه مجموع ارزش بازار هر
یک از این پولها به بیش از 5 میلیارد دلار رسیده است، عبارتند از:

- اتریم (Ethereum-ETH) اتریم در سال 2014 با هدف افزایش هر چه بیشتر قابلیت توزیعشدگی بیتکوین (Decentralization) راهاندازی شد. اتریم از ساختاری
مشابه بیتکوین بهره میبرد؛ ولی با وجود الهام گرفتن از سیسم بیتکوین، تفاوتهای زیادی را میتوان در این پول رمزنگاری شده مشاهده کرد. در واقع اتریم یک پلتفرم نرمافزاری توزیعشده و متن باز است که اترها (Ether) در آن برای پرداخت مبالغ تعیینشده برای دریافت سرویس استفاده میشود. بر اساس آخرین ارزشگذاری صورت گرفته، اتریم 716 دلار ارزش دارد و مجموع ارزش بازار این پول رمزنگاری شده 69 میلیارد دلار است .

 2 - ریپل (Ripple-XRP) ریپل در سال 2012 در کالیفرنیای آمریکا توسط توسعهدهندگان سابق بیتکوین راهاندازی شد. بسیاری از افراد و تحلیلگران حوزۀ
بیتکوین، ریپل را بهعنوان منطقیترین جانشین بیتکوین معرفی میکنند. ریپل در حال نزدیک شدن به شماری از بانکهای بینالمللی در میزان پول جابجا شده در سطح جهان است. برخلاف بیتکوین، ریپل تنها یک ارز رمزنگاری شده نیست و با استفاده از بستری که برای آن توسعه یافته، میتوان سایر ارزها را نیز معامله کرد یا آنها را در تراکنشهای مالی به سایر کاربران انتقال داد. تایمز تعریف جالبی از ریپل ارائه کرده است؛ به اعتقاد این نشریه میتوان ریپل را بهعنوان سیستمی نظیر Western Union1 در نظر گرفت که به ازای انتقال پول، کارمزد زیادی دریافت نمیکند.
پریپل روی پرداختهای تجاری بین بانکی و تراکنشهای مالی بین کشوری تمرکز کرده است، زیرا این پرداختها معمولا از طریق یک شبکه بانکها بدون اینکه مکان مرکزی مقتدری برای شفاف سازی تراکنشها وجود داشته باشد، صورت می گیرد.

ریپل یک شبکهی پرداخت آزاد است. این شبکه در واقع یک سیستم پرداخت توزیع شده و منبع باز )open source( است که هنوز نسخهی شبکههای » باغهای محصور « بتای خود را تجربه میکند. در وبسایت ریپل آمده است که هدف ریپل این است که مردم بتوانند از مالی خلاصی پیدا کنند. باغهای محصور همان کارتهای اعتباری، بانکها، پرداختهای اینترنتی و سایر ابزارهای مالی هستند که دسترسیها را محدود میکنند، برای تبادل پول کارمزد میگیرند و تأخیرهایی را در هنگام تراکنش بر مردم تحمیل میکنند . ریپل مانند پیپال، بانکها و کارتهای اعتباری رایج کارمزد نقل و انتقال دریافت نمیکند. با این حال، بخش اندکی از هر ریپل )تقریباً معادل یک هزارم یک سنت( را در هر تراکنش بر میدارد. این میزان ریپل به جای اینکه نگهداری شود نابود میشود! این کسر میزان ریپل در عمل مانند یک سپر محافظ در برابر افرادی است که با ثبت میلیونها تراکنش همزمان قصد ایجاد ازدحام ساختگی در شبکه را دارند . بر اساس آخرین ارزشگذاری صورتگرفته، ارزش ریپل 72.0 دلار و ارزش بازار این پول رمزنگاری شده بیش از 27 میلیارد دلار است.
3 - آیوتا (IOTA-MIOTA) توسعه یافته و یکی از جدیدترین گزینهها در دنیای پولهای رمزنگاری شده است که رفتهرفته » نسل بعدی بلاکچین « آیوتا با شعار
مورد توجه قرار میگیرد. برخلاف سایر پولهای رمزنگاری شده، آیوتا وابسته به سیستم بلاکچین نیست؛ اما در عوض از یک سیستم جایگزین دیگر که در واقع یک  دیتابیس اشتراکی است با نام Tangle استفاده میکند. این ارز رمزنگاری شده با مشارکت مایکروسافت، فوجیتسو و شمار دیگری از کمپانیهای فعال در حوزۀ فناوری توسعه یافته است. توسعهدهندگان آیوتا این پول رمزنگاری شده را بهعنوان اولین بازار برای اینترنت اشیا 1 معرفی کردهاند. ارزش این پول رمزنگاری شده بر اساس آخرین قیمتگذاری 3.85 دلار و ارزش بازار آن بیش از 10 میلیارد دلار است . 4 - دَش (Dash-DASH) پیش از آنکه این پول رمزنگاری شده را با نام دَش بشناسیم، از آن با نامهای مختلفی یاد میشد. در زمان معرفی آن در سال 2014 ، ایکسکوین ) XCoin( اصلیترین نام این پول رمزنگاری شده بود. سپس نام آن به دارککوین تغییر پیدا کرد و در نهایت پس از Digital Cash ، نام آن به دش تغییر کرد. ساختار دش نیز متفاوت است؛ بهطوریکه این پول رمزنگاری شده بیشتر روی حریمخصوصی کاربران و همچنین ناشناخته باقی ماندن تراکنشها تمرکز دارد. ارزش این پول رمزنگاری شده بر اساس آخرین اطلاعات، 1000 دلار بوده و ارزش مجموع بازار آن 8 میلیارد دلار گزارش شده است.

4- لایتکوین (Litecoin-LTC) لایتکوین توسط یکی از کارکنان پیشین گوگل توسعه یافته است. اگر بیتکوین را به منزلۀ طلا در نظر بگیریم، لایتکوین نقره
خواهد بود. لایتکوین در سال 2011 میلادی توسعه یافت و رونمایی شد. این پول رمزنگاری شده را میتوان بهعنوان جایگزینی که از نظر عملکرد سریعتر از بیتکوین است، معرفی نمود. هر تراکنش بلوک در بیتکوین برای تأیید شدن به زمانی 10 دقیقهای نیاز دارد، حال آنکه تأیید هر بلوک در لایتکوین تنها به 2.5 دقیقه زمان نیاز دارد. قیمت هر لایتکوین در حال حاضر 316 دلار است و مجموع ارزش بازار لایتکوین 17 میلیارد دلار برآورد شده است. همانطور که بیان شد تعداد پولهای مجازی به شدت در حال افزایش است، و با عنایت به این نکته که هرکدام از این پولها با وجود داشتن مشترکات فراوان از جمله تسهیل و کاهش هزینه مبادلات مالی، دارای خصوصیات و ویژگیهای منحصر بفردی نیز میباشند )این ویژگیها سبب استقبال یا عدم استقبال مردم از آنها میشود(؛ بالطبع بررسی همه آنها در این مقال نمیگنجد.

برای کسب در آمد کامل امن و آسان از طریق بیت کویین کافیست روی لینک زیر کلیک کرده و پس از نصب نرم افزار فوق آن را اجرا کنید و در حالت اجرا شده نگه دارید:

اینجا کلیک کنید