انتشار
1397/07/27

بیت کوین

بیت کوین نوعی پول مجازی است که متکی بر اصول رمزگذاری...

 بیت کوین نوعی پول مجازی است که متکی بر اصول رمزگذاری برای معتبر ساختن تراکنشها میباشد که در قالب یک الگوریتم کامپیوتری باقی نمانده است و به سرعت مرحله پذیرش از سمت جامعه را طی مینماید. بیت کوین یک پارادایم جدید برای انجام تراکنشهای بدون کارمزد و تقریباً آنلاین میباشد. در واقع اولین سیستم پرداخت الکترونیک غیرمتمرکز است که توانسته مشکل دو بار خرج شدن یک واحد پول مجازی را حل کند. بطور خلاصه میتوان گفت، بیت کوین نوعی پول قابل برنامهریزی میباشد که میتواند برای خرید و فروش کالاها مورد استفاده قرار گیرد و همچنین میتواند با پولهای سنتی معاوضه شود و قیمت آن بر اساس عرضه و تقاضای بازار مشخص میشود .

تاریخچه بیت کوین

با ظهور اینترنت، تلاشهایی برای خلق ابزاری برای پرداخت و انجام تراکنشها به صورت آسانتر، امنتر و ارزانتر از پول سنتی آغاز شد اما مشکل دو بار پرداخت شدن یک واحد پول مانع موفقیت تلاشهای اولیه گشت. توضیح بیشتر اینکه بانکها همواره بر تبادل الکترونیکی مالی نظارت دارند، تا کسی نتواند یک پول را دو بار خرج کند. درباره پول نقد چنین مسالهای مطرح نیست زیرا نمیتوان یک اسکناس را به دو نفر همزمان داد، اما در مورد پول دیجیتال همواره این خطر وجود دارد که یک پول چند بار خرج شود.

تا قبل از اختراع بیت کوین، پرداختهای دیجیتال آنلاین مجبور بودند به طرفهای ثالث معتمدی، تکیه کنند، تا بتوانند دفترکلی از تراز مالی از صاحب حساب داشته باشند، یا حسابی از اینکه چه چیزی مال چهکسی است. تصور نمایید که پول دیجیتال صرفا کامپیوتری است، درست مثل اسناد دیجیتالی چون فایلهای متنی یا عکسها که فایلهای کامپیوتری هستند. به عنوان مثال من میتوانم 100 دلار را در قالب یک فایل پولی به پیغامی پیوست کنم و برای شما بفرستم. اما درست همچون وضعیتی که در ایمیل هست، ارسال یک فایل ضمیمه به معنای این نیست که آن فایل از کامپیوتر من پاک میشود. بلکه من میتوانم همان 100 دلار همان پول را دوباره برای فرد دیگری بفرستم، و اساسا خرج کنم. در علم کامپیوتر، این را مشکل خرجکرد دوباره میخوانند.

تا زمان تولد بیت کوین این مشکل را فقط با به کار گرفتن یک طرف سوم معتمد که وظیفه نگهداشتن دفترکل را برعهده داشت، قابل حل بود. آنچه از بیت کوین مفهومی انقلابی میسازد این است که برای نخستین بار مشکل خرجکرد دوباره را میتوان بدون مدد گرفتن از طرف سوم حل کرد.

نرم افزار بیت کوین تمام تبادلات مالی را رمزنگاری می کند، فرستنده و دریافت کننده بیت کوین در هر مبادله با رشته ای از اعداد شناخته می شوند اما یک مدرک عمومی از حرکت هر بیت کوین در تمام شبکه منتشر می شود . در این مبادلات نام طرفین مبادله محفوظ است اما همه می توانند انتقال پول را مشاهده کنند بنابر این نرم افزار اجازه نمی دهد یک پول دو بار خرج شود.

روشی برای حل این مشکل برای اولین بار در مقاله ساتوشی ناکاموتو در سال 2008 مطرح شد. هنوز مشخص نیست که چه کسی یا کسانی بیت کوین را طراحی کردند در اوت سال 2008 دامنه پایگاه Bitcoin.org در اینترنت ثبت شد و تا به امروز نیز مشخص نیست که چه کسی این دامنه را به ثبت رسانده است. در ژانویه 2009 اولین دسته بیت کوین خلق شد )بلاک صفر( و اولین نرخ مبادله بیت کوین در اکتبر 2009 در سایت New Liberty Standard که تاریخچه نرخ بیت کوین را منعکس کرده است، به شرح زیر منتشر شد که: در سال 2009 ، تعداد 1309 بیت کوین منتشر شد و قیمت هر بیت کوین 1 دلار بود. چند روز بعد اولین نسخه از نرمافزار وین به صورت متن باز ارائه شد و فردای آن روز بلوک یک بیت کوین استخراج گردید و تراکنش بیت کوین بین کاربران اولیه صورت گرفت و تجارت عمومی آن در سال 2010 آغاز گشت .

بیت کوین به مرور در حال شناخته شدن بود و موارد مهمی از جمله افشای اطلاعات توسط ویکی لیکس در افزایش ارزش آن تأثیر داشتهاند. در سال 2011 پایگاه اینترنتی ویکی لیکس اقدام به افشای اطلاعات محرمانه دولتهای مختلف بخصوص دولت آمریکا کرد و بسیاری از افراد عادی در راستای حمایت از این سایت اقدام به اهدای پول به آن نمودند ولی بسیاری از سرویسدهندگان شخص ثالث مانند پیپال و مسترکارت وجه اهدایی را به دلیل فشار دولت آمریکا به ویکی لیکس انتقال ندادند. پیپال حسابهای این سازمان را نیز مسدود کرد تا اجازه دسترسی به منابع مالی خود را نیز نداشته باشند. در همین راستا ویکی لیکس از همان زمان بیت کوین را به عنوان منبع کمک مالی قبول کرد که هیچ طرف ثالث و دولتی امکان مداخله در آن را نداشته باشد. به مرور بسیاری از پایگاهها و فروشگاههای اینترنتی، مؤسسات خیریه و حتی گروههای تروریستی نیز بیت کوین را برای پرداخت وجوه قبول میکردند که تعدادی از این شرکتها و سایتها توسط دولت آمریکا توقیف و بسته شدند؛ ازجمله سایت مطرح فروش داروهای مختلف به نام جاده ابریشم که متهم به فروش داروهای غیرقانونی بود. همین امر منجر شد که در سال 2012 اف بی آی گزارشی در مورد خطرهای حال حاضر بیت کوین و استفادههای غیرقانونی از آن توسط گروهکهای تروریستی و گروههای قاچاق مواد، اسلحه و دارو ارائه نماید. با این وجود اولین دستگاه خودپرداز برای مبادله بیت کوین با سایر ارزها در می 2013 در ساندیگو، کالیفرنیا راهاندازی شد. در همان سال 2012 تحقیقاتی توسط دادگاه ایالات متحده صورت گرفت که ادعا میکرد که بیت کوین شبیه طرح پونزی عمل میکند. به طوری که از پول خود افراد به آنها سود میدهد؛ چیزی شبیه شرکتهایی که آنها را هرمی میخوانند. در واقع طرح پونزی یک نوع طرح کلاهبرداری سرمایهگذاری است که وعده سود بالا با ریسک کم را به سرمایهگذاران میدهد. در این طرح به سرمایهگذاران قدیمی از طریق پول سرمایهگذاران جدید سود داده میشود. وقتی که سرمایهگذاران جدید وارد این سیستم نشوند به طور خودکار پرداخت سود قطع شده و سیستم از هم میپاشد. شرکت بانی مقدار پول زیادی را به دست آورده و متواری میشود. این فرضیه همچنان پابرجا است و همچنان بسیاری به این مبحث مشکوک هستند.

بیت کوین پولی است که هیچ شباهتی به پولهای رایج ندارد. پولی است خارج از مدار کنترل بانکهای مرکزی و سیستم بانکی بینالمللی. آن را پول شبکهای میگویند. علت آن را باید در ساختار طراحی آن دانست. P to P که به آن مدل همتا به همتا میگویند، عملاً امکان ارتباط رایانهها را در سطح مشابه ایجاد میکند. از این طریق انتقال دادهها در سطح افقی بین رایانهها ممکن میشود. این نوع از شبکههای اجتماعی را "اگالیترین" 1 یا برابر−پایه مینامند؛ یعنی رایانه ارسالکننده و رایانه دریافتکننده در چارچوب معماری همتا به همتا در سطحی برابر و یکسان قرار دارند .

همانطور که بیان شد، بیت کوین هیچ سرویسدهنده مرکزی یا مؤسسه مالی برای کنترل نقل وانتقال ندارد؛ چون همه چیز بر ارتباطات نظیر به نظیر )همتا به همتا( بنا شده است. به این دلیل است که دولتها نمیتوانند آن را دستکاری کنند و بانکها نمیتوانند ارزش آن را کم و زیاد نمایند. نرخ تعادلی بیت کوین از طریق عرضه و تقاضای بازار تعیین میگردد. نکته مهمی که در خور توجه میباشد، سهم بالای "ساتوشی ناکوموتو" خالق بیت کوین از تعداد کل بیت کوینهای منتشر شده میباشد. وی در آغازین روزهای شروع به کار شبکه بیت کوین تعداد زیادی بیت کوین را استخراج نمود. چنانچه ساتوشی ناکوموتو به طور پیشبینی نشدهای بیت کوینهایش را به بازار عرضه نماید میتواند، به کل سیستم ضربه جدی وارد نماید و باعث سقوط چشمگیر ارزش بیت کوین شود. از طرف دیگر هویت اصلی فرد یا افرادی که با نام ساتوشی ناکوموتو شناخته شدهاند مشخص نمیباشد. این تهدید بیشتر متوجه کسانی میباشد که نگاه وسیله ذخیره ارزش به بیت کوین دارند.

به عبارت دیگر بیت کوین یک سیستم اینترنتی عمومی است که یک شبکه پرداخت وجوه و تولید پول به صورت کاملا الکترونیکی معرفی کرده است. بیت کوین نخستین شبکه پرداخت غیر متمرکز و نظیر به نظیر است که قدرت خود را از کاربران میگیرد و هیچ واسطهای یا مرجع مرکزی برای مدیریت که در آن دخل و تصرف کند، وجود ندارد. از منظر کاربران، بیت کوین یک پول اینترنتی است. ارزش اولیه بیت کوین توسط کاربران مختلف در تالارهای گفتوگو و بیشتر بر اساس هزینههایی از جمله هزینه برق فعالیت کاربران سیستم تعیین میشد تا جایی که در فوریه 2010 نخستین صرافی اینترنتی برای تبدیل بیت کوین به ارزهای دیگر برای کاربران راهاندازی شد. یکی از جالبترین خریدهای اولیه توسط بیت کوین در می 2010 ، خرید دو عدد پیتزا از یک پیتزا فروشی مطرح در امریکا به قیمت 10000 بیت کوین بوده است که نشاندهنده ارزش پایین آن در روزهای آغازین بوده است. میتوان گفت که ارزش بیت کوین هیچ پشتوانهای نداشته و کاملاً بستگی به میزان عرضه و تقاضا دارد. در واقع در عالم واقعیت چیزی به عنوان بیت کوین وجود ندارد و فقط حسابهای مجازی شامل رمزهای عمومی و خصوصی متشکل از رشته طولانی از اعداد و حروف هستند که از طریق یک الگوریتم کدگذاری ریاضی ایجاد شدهاند. رمز عمومی )شبیه رمز کارت عابر بانک( باید مخفی نگه داشته شود و به منظور اجازه و تأیید انجام تراکنشهای بیت کوین استفاده میشود.

مبانی اصلی بیت کوین

بلوک بیت کوین

بلوکها اسناد کامپیوتری هستند که دادههای متعلق به شبکه بیت کوین را به صورت دائمی در خود ثبت میکنند. یک بلوک، تعدادی یا سوابق تراکنشهای شبکه بیت کوین در یک بازه زمانی که در بلوکهای قبلی وارد نشده است را ثبت میکند، لذا یک بلوک مانند صفحهای از یک دفتر کل یا دفتر ثبت اسناد است. هر بار که یک بلوک کامل میشود، ساخت بلوک بعدی در زنجیره بلوکی آغاز میشود. هر بلوک ذرهای از بلوکهای قبلی و آدرس بلوک بعدی را در خود قرار میدهد تا امکان دستکاری بلوکها یا حذف یک بلوک وجود نداشته باشد. بنابراین یک بلوک، مخزن دائمی اسنادی است که یک بار ثبت شدهاند و دیگر قابل تغییر یا حذف شدن نیست.

میتوان بیت کوین را با تراکنشهای بانکی مقایسه کرد؛ زنجیره بلوکی ماننده دفتر ثبت بانک است و یک بلوک ممکن است تنها یک تأیید تراکنش باشد که دستگاه خودپرداز بانک بعد از بهرهبرداری آن را چاپ میکندو در واقع یک بلوک جزء کوچکی از زنجبره بلوکی است.

یک مسئله ریاضی به هر یک از بلوکها پیوند زده شده است. استخراجگرانی 1 وجود دارند که به طور دائم در حال رقابت بر سر پردازش و ثبت تراکنشهای شبکه بیت کوین هستند. آنها تلاش میکنند که سریع تر از بقیه، بلوک حال حاضر تکمیل کنند تا به ازای آن هم کارمزد معاملات را دریافت کنند و هم بیت کوین از شبکه پاداش بگیرند. زمانی که استخراجگر بلوکی را تکمیل کند، برنده به حساب میآید و اقدام به حل مسئله میکند. جواب مسئله بین گرههای استخراج به اشتراک گذاشته میشود و سپس تأیید اعتبار میشود. هر بار که یک استخراجگر یک مسئله را حل کند، 25 بیت کوین جایزه دریافت میکند و میتواند آن را در چرخه بیت کوین خرج کند. مسئله ریاضی به نحوی است که درجه سختی آن نسبت به زمان تعیین میشود؛ یعی در نهایت مسئله حل میشود ولی میزان محاسبات آن به صورتی تنظیم میشود که با توجه به توان محاسباتی متوسط سختافزار کامپیوترهای مورد استفاده توسط استخراجگرها کمتر از مثلا 10 دقیق طول نکشد. به بیانی دیگر سطح دشواری مسئله ریاضی که باید توسط استخراجگر برنده در پایان تکمیل هر بلوک حل شود، نرخ تولید بیت کوین جدید در شبکه را تنظیم میکند؛ زیرا تا زمانی که مسئله حل نشده است، ساخت بلوک جدید در شبکه آغاز نمیشود. در حال حاضر حدود 10 دقیقه طول میکشد تا یک مسئله در شبکه حل شود. پس در هر 10 دقیقه 25 بیت کوین تولید میشود.

زنجیره بلوکی

زنجیره بلوکی یک دفتر ثبت عمومی است که تمامی تراکنشهای بیت کوین که تا به حال اجرا شده است را در خود دارد و همواره با اضافه شدن بلوکهای جدید در حال رشد است. بلوکهای جدید به صورت زنجیروار و بر اساس تاریخ به زنجیره بلوکی اضافه میشوند.

هر یک از گرهها )کامپیوترهای استخراجگران که به شبکه بیت کوین متصل هستند و از برنامه کامپیوتری متنباز برای تأیید اعتبار و جریان انداختن تراکنشها استفاده میکند( یک کپی از زنجیره بلوکی را به صورت خودکار بعد از پیوستن به شبکه بیت کوین دریافت__ میکند. زنجیره بلوکی شامل اطلاعات کامل آدرس حسابها و محتویات آنها از زمان شروع تا حال حاضر است؛ یعنی میتوان فهمید که هر آدرس در شبکه بیت کوین دارای چه مقدار بیت کوین بوده و هست. همین مسئله باعث میشود که بسیاری از طرفداران بیت کوین اذعان کنند که استفاده از بیت کوین برای کارهای غیرقانونی مثل پولشویی یا قاچاق اسلحه بسیار دشوارتر از پول سنتی است، مگر

اینکه گردانندگان اصلی بیت کوین، روشهای خاصی برای این کار بکار گیرند.

استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین فرآیندی است که در آن تراکنشهای تأیید شده و به دفتر ثبت عمومی به نام زنجیره بلوکی اضافه میشوند و همچنین به واسطه این فرآیند، بیت کوین جدید در شبکه منتشر میشود. فرآیند تولید و توزیع بیت کوین به )Bitcoin Mining( معروف است و از نرمافزاری به اسم )Bitcoin Miner( استفاده میشود. هر بیت کوین بهجای اینکه توسط بانک مرکزی ایجاد شود، توسط عدهای معدنچی ) miner( ایجاد میشود که در یک شبکه غیرمتمرکز بر سر یافتن جواب یک مسئله یا در حقیقت یک )Hash( پیچیده باهم رقابت میکنند. به سریعترین استخراج کننده یک جایزه که یک بیت کوین است تعلق میگیرد .

توضیح بیشتر اینکه هر فردی با دسترسی به اینترنت و داشتن سختافزار مناسب میتوان به عنوان استخراجگر در فرآیند استخراج سهیم شود. مقدار بیت کوین جدیدی که در ازای استخراج هر بلوک منتشر میشود را جایزه بلوک مینامند. جایزه بلوک طبق تعریف سیستم بعد از کامل شدن 210000 بلوک که تقریبا 4 سال طول میکشد، نصف میشود. جایزه بلوک سال 2009 با مقدار 50 بیت کوین شروع شد و پس از آن نصف شده و 25 بیت کوین شد و در حال حاضر 12.5 بیت کوین است. این روند نصف شدن جایزه منجر میشود که در نهایت مقدار بیت کوین به سمت 21 میلیون میل کند و بیشتر از آن نشود. یعنی استخراج بیت کوین به مرور زمان سخت، گران و زمانبر خواهد شد؛ بنابراین، نزدیکی تعداد بیت کوینهای استخراجشده به 21 میلیون، موجب کاهش میزان پاداش به ازای حل معما شده، تعداد بیت کوینهایی که روزانه تولید میشوند را تقلیل داده و در نهایت در 21 میلیون بیت کوین پایان خواهد یافت. یک بیت کوین تا یک صد هزارم یعنی تا 8-10 قسمت قابلیت تقسیم دارد و به این مقدار یعنی 00000001.0 یک ساتوشی گویند . 

برای کسب در آمد کامل امن و آسان از طریق بیت کویین کافیست روی لینک زیر کلیک کرده و پس از نصب نرم افزار فوق آن را اجرا کنید و در حالت اجرا شده نگه دارید:

اینجا کلیک کنید