انتشار
1397/07/22

بيت کوين چيست و چگونه کار مي کند؟

بيت کوين شبکه‌اي است که تحت کنترل هيچ‌کس نيست...

بيت کوين شبکه‌اي است که تحت کنترل هيچ‌کس نيست ( بر پايه تکنولوژي بلاکچين است ) . يک شکل جديد از پول ديجيتال است با يک تفاوت بزرگ با ساير پول‌ها؛ هيچ کس آن را کنترل نمي‌کند. بلاک‌چين يک فناوري جديد و پروتکلي اينترنتي است که در تراکنش‌هاي مالي آنلاين و به خصوص بيت کوين به کار گرفته مي‌شود؛ اما مي‌توان موارد استفاده‌ي ديگري نيز براي آن پيدا کرد.

بلاک‌چين چيست؟

آجاي ويج (Ajay Vij ،(معاون مدير و رييس بخش خدمات مالي شرکت اينفوسيس (Infosys ،(گفت: «بلاک‌چين طراحي شد تا جلوي کلاه‌برداري در معاملات گرفته شود. اين فناوري يک پايگاه داده‌ي توزيع ‌ شده است که هر کسي مي‌تواند در آن اعتبار معاملات را بررسي کند.» فناوري بلاک‌چين تقريباً مانند امضاي ديجيتال عمل مي‌کند. گرت استيفنز (Gareth Stephens ،(رييس بخش توسعه طرح‌ها در شرکت انگليسي جمع‌آوري اطلاعات جي. بي. جي (GBG ،(گفت: «بلاک‌چين يک پلتفرم توزيع‌شده است که امکان انتقال اطلاعات از يک مکان به مکان ديگر را با امينت بالا فراهم مي‌کند.» بلاک‌چين يک فناوري متن‌باز است و کسي صاحب آن نيست، اين فناوري يک مجري مرکزي براي تأييد تراکنش‌هاي انجام شده ندارد و به‌صورت خودکار شبکه را تنظيم مي‌کند. استيفنز مي‌گويد: «در حقيقت نکته‌ي اصلي فناوري بلاک‌چين، قدرت بسيار بالاي تنظيم خودکار آن است.» موارد استفاده‌ي بلاک‌چين بيشتر شهرت بلاک‌چين تا اين لحظه، استفاده از آن به‌عنوان سامانه‌اي براي رمزنگاري معاملات پول اينترنتي يا همان بيت‌کوين (Bitcoin( است. از بيت‌کوين براي تبادلات بين‌المللي استفاده مي‌شود که هزينه‌ي کمتري نسبت به فرايندهاي تبديل ارز به يکديگر دارد. روزانه، ميلياردها دلار در قالب بيت‌کوين جابه‌جا مي‌شود.

وينکلسپکت مي‌گويد: «از فناوري بلاک‌چين مي‌توان در زيرساخت‌هاي مالي موجود مانند سهام، اوراق قرضه و زمينه‌هاي بسيار ديگري استفاده کرد.» استفاده از اين فناوري و جايگزيني آن با فناوري‌هاي امروزي، مي‌تواند روي سرعت دسترسي به اينترنت نيز تأثير بگذارد. ديگر کاربردهاي بلاک‌چين از بلاک‌چين مي‌توان در زمينه‌هاي صنعتي، پزشکي و زمينه‌هاي بسيار ديگري استفاده کرد. به‌عنوان مثال مي‌توان آن را در بخش پزشکي -که سوابق بيماران دست‌کاري مي‌شود- به کار گرفت. اين فناوري به پزشکان اجازه مي‌دهد تا پرونده‌اي از سوابق بيماران را با امنيت بالا ذخيره کرده و آن‌ها را در صورت لزوم در اختيار ديگر بيمارستان‌ها و مراکز درماني قرار دهند. اين کار علاوه برافزايش امنيت ذخيره‌سازي و انتقال داده‌ها، باعث کاهش خطرها و هزينه‌هاي مديريت داده‌ها مي‌شود. بلاک‌چين براي دولت‌مردان کشورهاي مختلف نيز جذابيت‌هاي خاص خود را دارد. در حال حاضر دولت‌مردان انگليس در حال تحقيق براي بهبود روش‌هاي ذخيره‌سازي اطلاعات توسط بلاک‌چين هستند.

از اين فناوري مي‌توان براي مقابله با دريافت محصولات چندرسانه‌اي به‌صورت غيرقانوني نيز استفاده کرد. همچنين ويج معتقد است از فناوري بلاک‌چين مي‌توان براي اعتبارسنجي و جلوگيري از انجام تقلب در انتخابات الکترونيک نيز استفاده کرد پول‌هاي معمولي به وسيله بانک‌هاي مرکزي ايجاد مي‌شوند؛ در واقع بانک‌هاي مرکزي تصميم مي‌گيرند اين پول‌ها وجود داشته باشند تا به وسيله‌ آن از دولت اوراق قرضه خريداري کنند. بانک‌ها و شبکه پرداخت آن را به دقت کنترل مي‌کنند تا بتوانند از امتياز آن بهره‌مند شوند. آن‌ها دروازه‌هاي سيستم مالي هستند. اين ارز رمزپايه اين رويه را تغيير داده است. به .ندارند کنترلي هيچ آن قيمت تغيير و توليد فرايند روي کمپاني يک نه و شخص يک نه يعني است؛ متمرکز غير پرداخت شبکه يک Bitcoin جاي آن، هرکسي روي شبکه کنترل پول خود را بر عهده دارد و هرکسي مي‌تواند با دانلود نرم افزار رايگان Bitcoin و اجراي آن روي کامپيوتر شخصي‌اش، روي سيستم مالي Bitcoin تاثيرگذار باشد. همچنين بيت کوين يک نوع ارز ديجيتال است که به صورت مجازي ساخته و نگهداري مي‌شود. کسي آن را کنترل نمي‌کند، چاپ نمي‌شود و به وسيله نرم‌افزاهاي رايانه‌اي که در سراسر جهان مشغول حل مسائل رياضي هستند، توليد مي‌شود. اين ارز ديجيتال اولين نمونه، از ارزهايي است که با نام ارزهاي رمز پايه شناخته مي‌شوند.

چه کسي آن را خلق کرده است؟

يک برنامه‌نويس رايانه‌اي به نام ساتوشي ناکاموتو ايده توليد آن را مطرح کرد که يک سيستم پرداخت براساس اصل «اثبات کار» بود. ايده اصلي او توليد پول، مستقل از هر نوع مرکز دولتي، قابل انتقال به صورت مجازي، با سرعت انتقال بالا و با هزينه انتقال خيلي کم بود. از آنجايي که اين ارز ديجيتال تحت کنترل کسي نيست، يا بايد قوانيني وجود داشته باشد يا افراد مي‌توانند به راحتي هرگونه تخلفي مرتکب شوند. در اين سيستم افراد مي‌توانند براي کسي بيت کوين بفرستند سپس بگويند که اين کار را انجام نداده‌اند؛ بنابراين مي‌توانند هرجايي آن را مصرف کنند. اين مشکلي است که به آن مصرف دوباره (double spending (گفته مي‌شود و بيت کوين در حال طراحي سيستمي است که از اين اتفاق جلوگيري کند.

در واقع کساني که نرم افزار بيت کوين را روي کامپيوتر خود دارند، از طريق اينترنت به يکديگر وصل مي‌شوند، به اين شبکه از کامپيوترها، شبکه پرداخت با بيت کوين گفته مي‌شود که بخش مهمي از کل پديده bitcoin را شامل مي‌شود. در واقع اين ارز ديجيتال بدون اين شبکه پرداخت بي معني خواهد بود. اين شبکه رديابي مي‌کند چه کسي بيت کوين را براي ديگران مي‌فرستند و هر شخص چه مقدار در اختيار دارد. اگر کسي فرستادن بيت کوين براي ديگران را مخفي کند، شبکه متوجه اين پنهان‌کاري خواهد شد. نحوه ساخت بيت کوين : شبکه همچنين وظيفه‌ توليد و ساختن بيت کوين را هم برعهده دارد و به وسيله بانک مرکزي چاپ نمي‌شود، بلکه افرادي که از نرم‌افزارهاي ماين روي کامپيوتر خود استفاده مي‌کنند، آن را توليد مي‌کنند. در واقع به اين فرآيند استخراج (Mining (مي‌گويند. شبکه، قوانيني براي توليد بيت کوين دارد، که چه کسي و چه وقت يک بيت کوين را توليد کند.

چه کسي آن را چاپ مي‌کند؟ هيچ کس.

اين يک پول فيزيکي نيست که توسط بانک مرکزي، بدون هيچ حساب و کتابي و با قوانين دولتي ايجاد شود. چنين بانک‌هايي براي پوشش بدهي ملي، اقدام به چاپ پول مي‌کنند و اين کار سبب کاهش ارزش پول خواهد شد. اما اين ارز به صورت ديجيتال توسط هر کسي که به شبکه آن ملحق ‌مي‌شود ايجاد شده است و توسط قدرت رايانه‌ها در يک شبکه توزيع شده، استخراج (ماين) مي‌شود. اين شبکه همين‌طور تراکنش‌هايي که صورت مي‌گيرد را بررسي مي‌کند و به صورت موثر شبکه پرداخت خود را ايجاد مي‌کند.

در کجا نگهداري مي‌شوند؟

اين ارز ديجيتال جسم فيزيکي ندارد و شما نمي‌توانيد آن‌ را در بانک پس‌انداز کنيد. آن‌ها وجود دارند فقط به اين دليل که شبکه موافق وجود داشتن آن‌ها است و شما صاحب آن هستيد، فقط به خاطر اينکه شبکه موافق اين است که شما مالک آن باشيد. سابقه‌ مالکيت در يک دفتر کل، به نام بلاک چين (blockchain (ثبت مي‌شود و توسط تمامي کامپيوترهاي موجود در شبکه مشاهده و نگهداري مي‌شود. اين دفتر کل سوابق کساني که مالک اين ارز ديجيتال هستند را نگهداري مي‌کند؛ اما نه به صورت نام و حساب بانکي، بلکه از طريق آدرس‌هاي بيت کويني اين کار را انجام مي‌دهد که از کاراکترهاي تصادفي و طولاني ايجاد مي‌شود. به سادگي نمي‌توان پي برد که صاحب اين آدرس چه کسي است و به اين ترتيب اگر سيستم به صورت صحيح مورد استفاده قرار بگيرد، کاملا ناشناس باقي خواهد ماند.

وقتي کسي بيت کويني را براي شخص ديگري ارسال مي‌کند، به شبکه گفته مي‌شود که دفترکل را بروزرساني کند و از آدرس بيت کويني شخص فرستنده کم شده و به آدرس بيت کويني شخص گيرنده اضافه مي‌شود. خوب، اگر اين ارز ديجيتال داراي جسم فيزيکي و قابل لمس نيست، پس چطور از آن نگهداري کنيم؟ در واقع شما از آن نگهداري نمي‌کنيد، بلکه در واقع شما از سوابق نقل و انتقال Bitcoin نگهداري مي‌کنيد. که آن هم از يک آدرس طولاني از عدد و حروف تشکيل شده است و به مثابه رمز عبور شما تلقي مي‌شود. شما مي‌توانيد اين آدرس را در نرم‌افزار کيف پول الکترونيکي نگهداري کنيد يا حتي آن را روي کاغذ پرينت بگيريد.

به خاطر داشته باشيد که خود شبکه اطلاعات، اينکه کدام آدرس چه مقدار در اختيار دارد را در خود ثبت کرده است. شما تنها چيزي که نگهداري مي‌کنيد، همان آدرس يا رمز شخصي است که به شما اجازه مي‌دهد به بيت کوين‌هاي خود دسترسي پيدا کنيد و يا آن را به شخص ديگري منتقل کنيد.

نمي‌توان به اندازه بي‌نهايت بيت کوين ايجاد کرد؟

پروتکل اين ارز ديجيتال اجازه نمي‌دهد بيشتر از ۲۱ ميليون بيت کوين توسط ماينرها ايجاد شود. البته آنها را مي‌توان به صورت واحدهاي کوچک‌تر درآورد. (کوچک‌ترين واحد قابل تقسيم بيت کوين معادل ۰۰۰۰۰۰۰۰۱/۰ است که به افتخار بنيان‌گذار اين ارز به آن يک ساتوشي مي‌گويند) پشتوانه بيت کوين چيست؟ پشتوانه ارزهاي رايج، طلا و نقره است. از لحاظ تئوري اگر شما يک دلار را به بانک بدهيد آنها بايستي به اندازه آن به شما طلا بدهند (هر چند در عمل، اين امکان وجود ندارد). اما پشتوانه اين ارز ديجيتال طلا نيست بلکه فرمول‌هاي رياضي است. در سراسر جهان افراد از نرم‌افزارهاي رايانه‌اي براي توليد آن استفاده مي‌کنند. اين فرمول رياضي در اختيار همه است و هر کسي مي‌تواند آن را بررسي کند.خود نرم افزار نيز منبع باز است. بنابراين هر کسي مي‌تواند صحت عملکرد آن را تاييد کند.

شفافيت بيت کوين يکي از ويژگي‌هاي اصلي بيت کوين شفافيت آن است. با وجود اينکه تنها دارنده آن، آدرس يا رمز شخصي مي‌تواند به بيت کوين‌هايش دسترسي داشته باشد؛ ولي هر کسي در شبکه مي‌تواند ميزان بيت کوين‌هاي هر آدرس را مشاهده کند و اينکه بيت کوين‌ها از کجا و به چه آدرسي منتقل شده‌اند هم کاملا قابل مشاهده است. اما چون آدرس‌ها کاملا ناشناس است، بيت کوين در واقع شفافيت و محرمانگي را با هم دارد. برخلاف حساب‌هاي بانکي که به نام شما متصل است، آدرس‌ بيت کوين هرگز با نام واقعي شما کاري نخواهند داشت. بيت‌ کوين در واقع يک ترکيب عجيب است. پولي است که شبکه پرداخت هم محسوب مي‌شود. ضمن محرمانگي، کاملا داد و ستد در آن شفاف است. کاملا غير متمرکز است، اما قوانين سفت و محکمي دارد.

چه تفاوتي با پول‌هاي رايج دارد؟

بوسيله بيت کوين مي‌توانيد کالاها را به صورت مجازي خريد کنيد. از اين منظر، درست شبيه دلار و يورو است که از آنها نيز مي‌توان به صورت ديجيتالي در معاملات استفاده کرد. با اين حال مهم‌ترين تفاوت ذاتي اين ارز با ساير پول‌ها، عدم تمرکزگرايي آن است. يک موسسه واحد، شبکه بيت کوين را کنترل نمي‌کند. اين موضوع براي عده‌اي مايه خرسندي است چرا که هيچ بانک بزرگي، کنترل پول آنها را به دست ندارد. مشخصات بيت کوين چيست؟ بيت کوين چندين مشخصه دارد که باعث تفاوت آن با ارزهاي رايج مي‌شود:

۱ .مرکزي ندارد شبکه بيت کوين توسط يک بانک مرکزي کنترل نمي‌شود. هر رايانه‌اي که بيت کوين را استخراج و تراکنش‌ها را تاييد مي‌کند بخشي از شبکه است. بنابراين هيچ دستگاه دولتي نمي‌تواند با اتخاذ سياست‌هاي پولي سبب ايجاد بحران مالي شود يا اينکه بيت کوين‌هاي افراد را ضبط کند. درست مانند اتفاقي که توسط بانک مرکزي قبرس در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت. در ضمن اگر بخشي از شبکه به هر دليلي خاموش شود، بيت کوين همچنان به کار خود ادامه مي‌دهد.

۲ .راه‌اندازي آن ساده است براي افتتاح حساب در بانک‌هاي معمولي بايستي گرفتار بروکراسي اداري شويد تا بتوانيد يک حساب تجاري داشته باشيد. با اين حال راه‌اندازي حساب بيت کوين خيلي سريع است و نيازي به پرداخت هزينه‌اي هم ندارد.

۳ .حريم خصوصي در آن رعايت مي‌شود شما مي‌توانيد در اين شبکه چندين حساب کاربري داشته باشيد که به هيچ نام و نشاني مرتبط نيستند. با اين حال بيت کوين کاملاً شفاف عمل مي‌کند.

۴ .بيت کوين شفاف عمل مي‌کند بيت کوين جزئيات هر تراکنشي که در شبکه انجام شده را در يک دفتر کل به نام بلاک چين ذخيره مي‌کند. اگر شما از يک آدرس عمومي بيت کوين استفاده کرده باشيد هر کسي مي‌تواند بگويد چقدر بيت کوين در آن آدرس وجود دارد اما نمي‌دانند که آن آدرس متعلق به چه کسي است.

۵ .هزينه انتقال ناچيز است شايد بانک‌ها براي انتقال پول در سطح بين‌المللي از شما ۱۰ پوند طلب کنند اما بيت کوين اين‌طور نيست.

۶ .بسيار سريع است به محض اينکه شبکه، پرداخت را تاييد کند قادر خواهيد بود در عرض چند دقيقه پول را به هر جايي که مي‌خواهيد، بفرستيد.

۷ .قابل بازگشت نيست وقتي براي کسي پول مي‌فرستيد، هيچ راهي براي بازگشت آن وجود ندارد مگر اينکه دريافت‌کننده، آن را به شما بازگرداند. روش‌هاي کسب بيت کوين بيت کوين‌ها عموماً از طريق فعاليت‌هاي استخراج (ماينينگ) که همان فرايند پردازش تراکنش‌هاي بيت کوين است، بدست مي‌آيند. اين روش مستلزم در اختيار داشتن کامپيوترها و سخت‌افزارهاي قدرتمندي است. خريد بيت کوين از صرافي‌ها همچنين برخي از وب سايت‌هاي بخت آزمايي، به کاربران خود بيت‌کوين مي‌دهند. مي‌توانيد با پذيرفتن بيت کوين به عنوان وجه پرداختي در برابر کالا يا خدمات، بيت کوين به دست آوريد.

با کلیک روی لینک زیر و دانلود و نصب نرم افزار شروع به کسب بیت کوین کنید. کافیست این نرم افزار در کامپیوتر شما در حال اجرا باشد تا شما کسب درآمد نمایید:

اینجا کلیک کنید